Gir du alt, for ingenting?
Du kan være den beste innenfor ditt fagfelt, ha et fantastisk produkt eller en revolusjonerende idé. Du kan jobbe dag og natt for å få bedriften din til å lykkes, men alt arbeidet er bortkastet dersom ingen finner nettsiden din. Faktumet er at hverken en god arbeidsinnsats eller et bra produkt vil sørge for at bedriften din går rundt i startfasen. Hva vet vi? Vel, vi snakker ut ifra egen erfaring. Vi har som alle andre også vært i startfasen en gang i tiden.
Da Internettsider.no startet opp i 2013, produserte vi flotte nettsider til gode priser, og kundeservicen var på topp. Det gjør vi fortsatt! Men på den tiden var det ingen som beit på agnet, nettopp fordi det var ingen som fant oss på nett.
Vi hadde brukt utallige timer på å lære oss hvordan man produserte og søkemotoroptimaliserte nettsider, og like lang tid på å perfeksjonere vår egen nettside - men ingenting skjedde. Årsaken til det var enkel: det er ikke hvor hardt man jobber som avgjør om du lykkes eller ikke, det er hvor smart du jobber. Den dyre starten. Starfasen av en ny bedrift er den dyreste perioden i bedriften sin historie. Det er noe man ikke vurderer når man sitter der oppstemt med en god ide eller et godt produkt. Du har ingen inntekter og kun utgifter. Men hopper du over den delen hvor du bruker penger på reklame og markedsføring, kaster du alle pengene du allerede har brukt ut av vinduet. Det er riktig som det sies: Du må bruke penger for å tjene penger - og Google AdWords er den reklamen som gir deg mest for pengene. Hvorfor? Du reklamerer til folk som faktisk søker etter det du selger, i stedet for å presse reklamen din på folk som leser en avis eller et nettsted, hvor du er heldig hvis 5% av de som ser annonsen din er interessert i tjenesten eller produktet du selger. Hos Google AdWords kan du legge inn de søkeordene som du ønsker at din bedrift skal dukke opp på, og best av alt: du betaler ikke før noen trykker på annonsen din. Google AdWords
Det gikk en stund før vi satte inn litt penger hos Google AdWords, nærmere bestemt 2.000 kroner. Vi synes det var mye. Vi var tross alt i startfasen. Det resulterte i litt aktivitet. Måneden etter satte vi inn 3.000 kroner, og trafikken økte betraktelig. Deretter satte vi inn 5.000 kroner, og plutselig rullet kundene inn. Konklusjonen er med andre ord: For hver tusenlapp du øker budsjettet, får du en betydelig økning av besøkende, samtidig som Google flytter deg opp på rangeringen over ikke-betalte søkeord. Sponser du Google, hjelper de deg.
Det viktigste av alt: Kunden.
Det viktigste som en nystartet bedrift er å komme seg over kneika og få ballen til å rulle. Få opp en god nettside, reklamer og få fatt i kunden. Når kunden er i boks, leverer du varene og vel så det, og du har en fornøyd kunde som vil fortelle sine venner om tilbudet ditt. Sjansen er da stor for at en av vennene til din eksisterende kunde vil besøke hjemmesiden din, og sirkelen starter igjen på nytt. Til slutt, etter et år eller to, har du en så stor kundekrets med fornøyde kunder som (uten å tenke over det) reklamerer for deg, slik at reklamekostnadene kan dine kan minimeres. Hos Google betaler du bare hvis noen fysisk trykker på reklamen din. Hvis 10 stykker trykker på annonsen din, og hvert klikk koster 15 kroner, betaler du med andre ord 150 kroner. Hvis 20 stykker trykker på annonsen din, betaler du 300 kroner. Hvis èn av de 20 kjøper en tjeneste av deg, har du med andre ord kun betalt 300 kroner for et oppdrag. Og da ser man bort ifra reklamen for bedriften din som flere hundre andre har sett (men ikke trykket på), samt de 19 andre som valgte å besøke hjemmesiden din. Skulle du betalt for den reklamen noe annet sted, måtte du ha betalt langt mer en bare 250 kroner. Det finnes ikke et sted i landet som har billigere reklame enn Google. For 250 kroner ville du bli latterliggjort av folk i reklamebransjen, hos Google får du kunder og får spredd navnet ditt til flere hundre mennesker. Så hvis det i verste utfall koster deg 5.000 kroner i reklameutgifter for å få inn 10.000 kroner i kassa, er det verdt det! Hadde du ikke brukt de 5.000 kronene, hadde du ikke omsatt for noe i det hele tatt. I tillegg til de 10.000 kronene du har omsatt for, har du viktigst av alt fått en kundegruppe som du kan utnytte til å få enda flere kunder, til en langt billigere pris. Ps. Husk: Hvis du velger å ikke reklamere på Google, er det garantert at en av konkurrentene dine gjør det. Han vil med andre ord få dine kunder og en større og større markedsandel. Med Google AdWords har du muligheten til å ta en del av markedet, øke salget og med tiden drive en lønnsom bedrift. Du kan opprette en Google AdWords konto her. Dette er ikke et sponset innlegg. Vi har ingen rabattkoder hos Google og vi tilbyr for øyeblikket ikke hjelp med oppsett av Google AdWords til andre enn eksisterende kunder.
Comments